Ráfkové brzdy nebo kotoučové brzdy? To je otázka, kterou si aspoň jednou za život položí každý cyklista. Abychom na tuto otázku mohli odpovědět, tak jsme se na oba brzdné systémy podívali detailněji v tomto článku.
Zatímco u silničních kol je boj mezi zastánci kotoučových a ráfkových brzd stále žhavý, tak u horských kol, sjezdových nebo krosových kol nemají kotoučové brzdy konkurenci.
Když v 80. letech 20. stoletá vznikala první horská kola, tak byly osazeny tuhou vidlicí a konzolovými brzdami, což je typ ráfkových brzd, které v dnešní době jistě všichni známe pod pojmem v-brzda. Společně s nástupem odpružených předních vidlic nebo celoodpružených kol, začaly z tohoto odvětví kotoučové brzdy vytláčet ráfkové brzdy.
Odpružení a kotoučové brzdy byly přejaty z motokrosu a předimenzovány na kola. Odpružené vidlice umožňovaly lepší tlumení, vyšší trakci a s tím vyšší rychlosti v terénu. Následný vývoj a zlepšování kotoučových brzd byl už pouze logickým krokem v evoluci brzd na horských kolech, aby kola byla dobře ovladatelné při vyšších rychlostech a tím i vyšší zátěží.
Při brzdění v dlouhých a strmých sjezdech mají ráfkové brzdy sklon k tomu zahřívat ráfky kol. To může vést ke ztrátě brzdné síly nebo k poškození ráfku, pneumatiky či samotného brzdného systému. I ve vlhkém počasí jsou na horských kolech kotoučové brzdy před ráfkovými brzdami o krok napřed. Výhody kotoučových brzd na horském kole si ukážeme v následujícím přehledu:
I přes nesporné výhody kotoučových brzd u horských kol mají samozřejmě i řadu nevýhod:
I když si jsou kotoučové brzdy na horských kolech na první pohled velice podobné, tak existuje několik rozdílů, na které je třeba myslet hlavně při přestavbě nebo výměně brzd.
Většina brzdných kotoučů je z nerezové oceli. Kromě různých designů se liší i svým průměrem, což ovlivňuje brzdnou sílu. Jednoduše řečeno – větší kotouče znamenají vyšší brzdnou sílu. Větší kotouče jsou však těžší a nedají se kombinovat s každým typem přední odpružené vidlice. Standardní velikosti kotoučů jsou 180 mm nebo 203 mm. Existují různé druhy a standardy pro upevnění disku.
Například IS držák, který se připevňuje 6ti Torx šrouby. Centerlock systém, který je patentovaný společností Shimano, používá k zajištění disku speciální zamykání a drážkové rozhraní. Středový zámek od Shimano má tu výhodu, že kotouč zamknete a odemknete jedním pohybem. Speciální nástroj pro Shimano Centerlock je oproti Torx klíči méně běžný, což je zas výhoda držáku s dostupnějším Torx nářadím.
Dle brzdového systému mohou cyklisté vybírat různé brzdové destičky. V podstatě mají na výběr mezi organickými nebo sintrovanými brzdovými destičkami. Sintrované brzdové destičky jsou odolnější vůči přehřátí, nicméně jsou hlučnější a potřebují trochu více času na zajetí. Organické brzdové destičky se skládají z organických vláken a syntetické pryskyřice. Jsou tiché a rychle se zajíždí. V mokru nebo na písku jsou však sintrované destičky o něco lepší.
Jako brzdová kapalina do kotoučových brzd slouží minerální oleje nebo DOT. Brzdovou kapalinu DOT najdeme hlavně v automobilech či motorkách, je však rozhodně stejně použitelná i pro horská kola s kotoučovou brzdou. Pro hydraulické kotoučové brzdy se používají různé druhy brzdové DOT (DOT 5.1, DOT 4, atd.) který k sobě nejsou vždy kompatibilní.
Výrobci jako Shimano nebo Magura sází místo toho plně na minerální olej. Tyto brzdné systémy jsou velice nenáročné na údržbu a není je potřeba i po několika letech odvzdušnit. Jelikož je DOT kapalina hygroskopická (nasává vlhkost ze vzduchu), tak je potřeba brzdy s touto kapalinou udržovat dle servisních pokynů.
Jak jsme již zmínili – ve světě kvalitní horské cyklistiky mají kotoučové brzdy výsostní postavení. V silniční cyklistice však takové místo prozatím nemají. Zájem o ně však roste a tomu odpovídá i rostoucí nabídka sofistikovaných brzdových systémů od různých dodavatelů.
Lehké a spolehlivé ráfkové brzdy jsou desítky let standardem pro hobby i profi cyklisty na silničním kole. Na ráfku jsou kvůli tomu brzdné plochy, na které při brždění tlačí brzdové destičky. Většinou jsou tyto plochy na ráfku z hliníku, karbonu či individuálních slitin. Používají se i uhlíková vlákna, která jsou známá svou nízkou hmotností a vysokou pevností.
V mokru je však hliníková brzdná plocha jasným výhercem. Nevýhodou ráfkových brzd je omezení ve volbě šířky pláště. Pláště silničních kol se vyrábějí z čím dál tužších materiálů pro co nejlepší přenos síly, což však ubírá na komfortu při jízdě.
Řešením je použít širší pláště, které více tlumí nerovnosti a zlepšují komfort jízdy, nicméně tady právě přichází omezení v podobě maximální šířky pláště za použití ráfkových brzd.
Výhody silničních kol s kotoučovými brzdami oproti ráfkovým brzdám:
I u silničního kola s kotoučovou brzdou jsou podobné výhody a nevýhody, jako u horského kola. Jednoduchá manipulace a vysoká brzdná síla na úkor vyšší ceny a vyšší údržby. Při hledání nejlehčí kombinace předního a zadního kola s brzdovým systémem mají ráfkové brzdy stále navrch. Nicméně hmotnost kotoučových brzd se rok, co rok snižuje a je to hlavním předmětem dalšího vývoje. Pozvolný trend používání kotoučových brzd na silniční kola je však nepřehlédnutelný a časem zasáhne amatéry, nadšence i závodní cyklisty.
Snad jsme vám v tomto článku přiblížili problematiku brzdových systémů pro horská a silniční kola. Závěrem bychom chtěli říct, že brzdy nebrzdí samy od sebe a je třeba mít vždy přehled o trase před vámi a jezdit s rozumem, ať se můžeme všichni ve zdraví sejít i u dalšího článku!