Logo Logo
Elektrokolo – zadní nebo středový pohon?
  • 06.02.2022
  • pohon elektrokola,

Elektrokola se těší čím dál větší oblibě a nalezneme je v mnoha verzích od městského elektrokola, horského elektrokola či skládací elektrokola. Co se však často liší je umístění jejich elektrického motoru. Jak si správně vybrat typ pohonu a který se nejlépe hodí k danému typu elektrokola? To se dozvíte v našem článku!

Pohon elektrokola

Elektrokolo se zadním nebo středovým pohonem

Následně si projdeme jednotlivé typy pohonů, podíváme se na jejich výhody a nevýhody, a nakonec vyhodnotíme závěr. Největší otázka je, zda zvolit elektro se zadním nebo středovým pohonem. My však přidáme i pohled na pohon na předním kole. Pojďme na to!

Pohon na zadním kole

Elektrokolo s motorem v zadním náboji má oproti středovému motoru mnoho odlišných vlastností. Je třeba říct, že zadní pohon je na trhu elektrokol nejpoužívanějším řešením. Disponuje volnoběžkou, díky čemu můžete asistenci při jízdě po rovině vypnout a zapnout ji až v případě jízdy do kopce či v obtížnějším terénu. Tím šetříte baterii a zvyšujete dojezd.

Nevýhodou je vyšší zatížení zadního kola, jelikož se na něm nachází motor, vyšší hlučnost při jízdě do kopce a v případě defektu zadního kola nutnost speciálního klíče. Díky skvělému přenosu točivého momentu a nízkého prokluzování se často používá na krosová elektrokola či horská elektrokola.

Výhody

  • Možné dovybavení
  • Žádné problémy s trakcí
  • Řetěz a řetězové kolo jsou málo opotřebené
  • Většinou silný
  • Možná jízda bez asistence
  • Nejpoužívanější typ

Nevýhody

  • Těžší zadní kolo
  • Demontáž zadního kola není tak snadná
  • Při jízdě do kopce hlučnější
  • Nemá snímač tlaku do pedálu jako středový pohon

Středový pohon

Tento typ pohonu elektrokol je velmi výkonný a těží z toho, že je pevně spojen se středovou osou elektrokola. Díky tomu je kolo velmi vyvážené, což přidává na celkové ovladatelnosti. K tomu jsou elektrokola se středovým pohonem velmi efektivní a spořivá, čímž dosáhnou vyššího dojezdu. Kromě toho je středový motor méně náchylný k poruchám, protože v motoru je zabudován snímač točivého momentu. Ten je obvykle namontován na středové ose, kde měří, kolik síly vyvíjíte při šlapání do pedálů. Následně pak senzor vyhodnotí, kolik potřebujete asistence při šlapání.

Elektrokola se centrálním pohonem jsou velmi oblíbená. Naleznete je v silných horských elektrokolech i v pohodlných městských elektrokolech, které hodně těží právě z vyváženého těžiště zlepšující jízdní vlastnosti.

Horské elektrokolo Scott E-ASPECT 710 T L

Výhody

  • Hluboké, centrální těžiště
  • Kompaktní design
  • Lze nainstalovat všechny typy řazení převodů
  • Používá se na velkou variantu elektrokol
  • Obvykle poskytuje velmi přímou a harmonickou podporu; je silný do kopce
  • Optimální jízdní vlastnosti

Nevýhody

  • Nedá se dovybavit
  • Vyšší opotřebení řetězu a kazety

Pohon na zadním kole

Elektrokolo s motorem v zadním náboji má oproti středovému motoru mnoho odlišných vlastností. Je třeba říct, že zadní pohon je na trhu elektrokol nejpoužívanějším řešením. Disponuje volnoběžkou, díky čemu můžete asistenci při jízdě po rovině vypnout a zapnout ji až v případě jízdy do kopce či v obtížnějším terénu. Tím šetříte baterii a zvyšujete dojezd.

Nevýhodou je vyšší zatížení zadního kola, jelikož se na něm nachází motor, vyšší hlučnost při jízdě do kopce a v případě defektu zadního kola nutnost speciálního klíče. Díky skvělému přenosu točivého momentu a nízkého prokluzování se často používá na krosová elektrokola či horská elektrokola.

Výhody

  • Možné dovybavení
  • Žádné problémy s trakcí
  • Řetěz a řetězové kolo jsou málo opotřebené
  • Většinou silný
  • Možná jízda bez asistence
  • Nejpoužívanější typ

Nevýhody

  • Těžší zadní kolo
  • Demontáž zadního kola není tak snadná
  • Při jízdě do kopce hlučnější
  • Nemá snímač tlaku do pedálu jako středový pohon

Pohon na předním kole

Jak jsme již zmínili, neopomeneme ani elektrokola s předním pohonem. Obecně se dá říct, že se jedná o nejlevnější variantu motoru elektrokol. Jejich výhodou je, že je lze kombinovat se všemi řadícími systémy a okamžité asistence při každé zařazené rychlosti. S motorem na předním kole však díky nerovnoměrnému zatížení vzniká vyšší riziko podklouznutí v zatáčce. Jako u elektrokol se zadním pohonem, tak při defektu potřebujete k demontáži předního kola speciální klíč. Motor na předním kole se stal spíše raritou a naleznete je hlavně na levných horských či městských elektrokolech.

Výhody

  • Možnost dovybavení téměř na všech kolech
  • Je možné použít řetězové i nábojové převody
  • Nejlevnější varianta

Nevýhody

  • Těžký motor na předním kole negativně ovlivňuje jízdní vlastnosti
  • Vysoké zatížení na přední vidlici
  • Neharmonická asistence

Závěr

A jsme u konce našeho článku, ve kterém jsme se nedozvěděli, jaký je nejlepší typ pohonu elektrokola, ale jaký typ pohonu se nejlépe hodí ke kterému elektrokolu. Díky tomu již budete stoprocentně jistí v tom, jaký pohon vybrat při výběru nového elektrokola. Pokud si hledáte nové elektrokolo a nevíte, jak vlastně funguje, tak spoustu užitečných rad a tipů naleznete v našem článku Jak funguje elektrokolo. Nám nezbývá, než se rozloučit a doufáme, že se uvidíme u dalšího článku!