Při výběru správné sady či systému (například systému přehazování) platí obecné pravidlo – čím více investujete, tím více obdržíte. Kvalitní systémy přehazování jsou lehčí, efektivnější, odolnější a umožňují plynulé řazení. V našem článku vysvětlíme základy skupin řazení, jejich konstrukci, fungování a podíváme se na rozdíly dvou největších gigantů v tomto odvětví. SRAM vs Shimano pro vás v tomto článku!
Blbá otázka, ale co je v dnešní době horské kolo bez řazení převodů? Bez něj to sice bude rám, vidlice, kola a komponenty k řízení kola, ale funkční MTB to rozhodně nebude. Systém řazení je de facto pohonem kola a v naprosto nejběžnější verzi řazení s přehazovačkou obsahuje kliku na středové ose, u které jsou ještě převodníky a přední přesmykač a vzadu s kazetou a zadní přehazovačkou. Vše je to spojeno řetězem kola. K celé skupině řazení pro horská kola patří i brzdy včetně brzdových pák.
Přesně v těchto místech dochází k přenosům síly z člověka na kolo. Na klikách, které jsou připevněné ke středové ose, se nacházejí pedály, kterými celým systém dáte do pohybu. Skládá se z klik, převodníků a osy, která spojuje kliky na obou stranách.
Množství (převodníků) převodních ozubených kol udává množství převodů, které máte vepředu k dispozici. Trend poslední doby je takový, že méně je více. Už je pryč doba, kdy byly vepředu standardem 3 převody. Nyní se vsází na 1 či 2 přední převody.
Délka klik je rozhodující pro co nejefektivnější přenos síly při šlapání. Obecně existují pro malé rámy kliky o délce 170 mm, pro střední rámy a větší 175 mm. Sjezdová kola používají spíše kratší kliky kolem 165 mm, aby kliky nabídly více prostoru mezi pedálem a zemi, což je při jízdě v terénu velmi důležité.
Kliky se připevňují ke středové hřídeli, která je uložená v množství vnitřních ložisek. Existují různé variace středového složení, momentálně však výrobci favorizují provedení s lisovanými miskami než například závitové provedení BSA, které byla pro Shimano po mnoho let standardem. U PressFit středových složeních jsou standardem modely BB30 a BB90 (často i BB86 a BB92).
Kazeta se skládá s množstvím pastorků (ozubených kol) a nachází se na zadním kole horského kola. Množství ozubených kol v kazetě určuje množství zadních převodů, které vám kolo nabízí. Z pravidla naleznete vzadu 8 až 12 převodů. Společně s převodníkem se z toho skládá celkový počet převodů na kole a šířka pásma překladu převodů.
Řetěz spojuje kola převodníků vepředu s kazetou vzadu a je tak zásadní součástí celého pohonu horského kola. Téměř vždy je řetěz vyroben z oceli a skládá se z velkého množství malých článků. Pokud sedí rozměry řetězu k množství převodů na kole, tak vás v případě kvalitního řetězu čeká plynulé řazení a jízda.
Přehazovačka a přední přesmykač posouvají řetěz po ozubených kolech kazety či převodníků dle vaší volby převodů řadícími pákami na řídítkách. Zpravidla táhlo v systémech řadících pák obsluhuje skrz kabeláž změnu převodů.
Při velmi náročné jízdě v terénu může dostat přehazovačka pořádně zabrat, což může způsobit nepříjemné zvuky nebo „spadnutí“ řetězu. Výrobci Shimano a SRAM na to reagovali takzvanou clutch technologií. Jednoduše se dá popsat to, že snížili prověšení řetězu a zvýšili tření a napětí, čímž minimalizovali spadnutí řetězu za jízdy.
Elektronické řazení je zas o krok jinde a jejich přehazovačky jsou vybaveny malými servomotory, které mění řazení dle elektrických impulsů. Prémiové varianty řazení horských kol nabízejí vysokou odolnost při jízdě v náročném terénu plný bláta, vody a dalších vlivů, které jinak citelně ovlivní jeho funkčnost.
V případě, že máte jednoduché řazení s jedním převodníkem vepředu, tak nepotřebujete na kolo přesmykač.
Řadící páky se nacházejí přímo na řídítkách a je to díl kola, který řídí změnu převodů. K tomu dochází buď mechanicky před kabeláž, nebo elektronicky impulsem do servomotorů přehazovačky a přesmykače.
Nejčastějším typem je páčkové řazení, kdy měníte převody pomoci páček pro palec či ukazováček. Méně populární je pak otočné řazení, které mění převody otáčením gripů na řídítkách. Shimano a SRAM mají vlastní řadící systémy, ke kterým se ještě dostaneme.
Další důležitou součástí horského kola jsou brzdy. I když je tendence taková je separovat do vlastní skupiny, tak součástí skupiny řazení i brzdy. Jak jsme již zmínili, trend je však jiný, což zapříčinil i vývoj a trend používá brzd na horská kola, respektive přechod z ráfkových brzd na kotoučové brzdy.
Na rozdíly mezi oběma typy brzd jsme se zaměřili v našem článku Ráfkové brzdy nebo kotoučové brzdy?
Kotoučové brzdy na horská kola se dají rozdělit do dvou skupin – hydraulické a mechanické. Mechanické kotoučové brzdy jsou pro horská kola rozšířenější variantou, díky své cenové dostupnosti. Není to však uzavřený typ brzdy, tudíž je náchylný na nečistoty, korozi a další opotřebení. Hydraulické kotoučové brzdy najdete na velmi kvalitních horských kolech a tento typ brzd byl okoukán z automobilů. Uzavřená brzda, jenž brzdí pomocí brzdové kapaliny je naprosto bezúdržbová a jednoduchá k používání.
Stejně jako u motorů v automobilech vám převody na kole umožňují mít konstantní, vysokou úroveň přenosu síly v širokém rozsahu převodových poměrů, což umožňuje vysoké rychlosti při každém stoupání. U menších (lehčích) převodů se zadní kolo v poměru s klikou točí pomaleji. Naopak při těžších převodech se zadní kolo otočí mnohem rychleji než klika.
Je velmi důležité nebýt při řazení líný a umět správně řadit. Vždy myslete na to, že řetěz musí být při řazení co nejvíce v ose kola – tzn. nekřížit řetěz. Pokud máte na zadní kazetě nejmenší převod, tak byste logicky neměli mít vepředu nejtěžší převod. Správné řazení vždy záleží na množství převodníků a pastorků na kazetě. Na kazetě má nejlehčí převod nejvíce zubů a je to ten největší pastorek. Na převodníku je to přesně naopak – čím méně zubů (čím menší převodník), tím nižší je převod. Dle něj pak volíte správné kombinace tak, aby došlo k co nejmenšímu opotřebení komponentů řazení.
U horských kol je v systémech řazení většinou na výběr pouze ze dvou systémů – Shimano nebo SRAM. Ukážeme si rozdíly v technologii obou komponentů a jejich hierarchii.
Shimano patří momentálně mezi vedoucí značku ve všech odvětvích cyklistiky a nabízí největší portfolio systémů řazení horských kol. Většina skupin či sad bylo navrženo tak, že se dají navzájem kombinovat do té doby, dokud sedí poměr a množství převodů. Řadící páky této japonské značky používají technologií rapid fire, což znamená, že převody měníte pomocí palce a ukazováčku a změnu více převodů pouze jedním stisknutím. Aktuální top sadami jsou XTR M9100 a XTR Di2.
Nejlevnější sada v nabídce Shimano a používá se jak na hardtailová horská kola, tak i na volnočasová, krosová a treková kola. Na výrobu komponentů se používá ocel a plast, otočné řazení a 3x7 převody jsou většinou standardem.
Sada pro začátečníky od Shimano – Altus je stejně jako Tourney ne úplně uzpůsobená pro divoké jízdy v terénu. Nicméně součástí už je pákové řazení s 3x7 či 3x8 převody. Nejnovější generace M2000 už nabízí i 3x9 převody jako sady Acera a Alivio a 11-36 kazetu s lepší 40-30-22T klikou a Shadow RD technologií, která má trochu níže posazenou přehazovačku.
Taktéž sada pro začátečníky ale už s 3x8 a 3x9 převody a s rozšířenějším použitím lehčího hliníku.
Top sada od Shimano pro volnočasové cyklisty, která už nabízí technologie a prvky ze specializovaných sad pro horská kola. Začátečníci a volnočasoví cyklisté s touto sadou využívají 3x9 převody, které jsou oproti levnějším verzím odolnější pro jízdu v terénu. Komponenty se skládají z kvalitních materiálů, nicméně u této sady nepočítejte s clutch systémem.
Shimano Deore je v tomto přehledu první ryzí MTB sada řazení a soustředí se na nováčky i pokročilé jezdce. Zřejmě nejznámější a nejoblíbenější sada řazení přebírá množství prvků a design ze sad vyšších tříd jako SLX a XT a v současném provedení M6000 u Deore najdete vzadu 10 pastorků a 2 či 3 převodníků. Také brzdy byly pro současné provedení přebudované a nabízejí XT technologii. Mimo jiné – přehazovačka s clutch technologii. Upravené Shadow provedení přehazovačky nabízí ještě optimálnější jízdu v terénu.
SLX od Shimano pro horská kola je ekvivalentem k Shimano 105 pro silniční kola. Naprostý pracant mezi MTB sadami se jen velmi málo liší v provedení od tech nejkvalitnějších sad. Je však o poznání těžší. Aktuální generace od SLX – SLX M7100 je známá svou 12stupňovou kazetou. Dle přání naleznete SLX RD-M7100-SGS přehazovačku s 1 převodníkem nebo SLX RD-M7120-SGS v 2 převodníkem. Obě provedení nabízejí Shadow RD+ technologii. Aktuální SLX generace přebrala mnoho prvků z drahé XT řady. I tak si SLX sady drží velmi příznivou cenovou dostupnost.
Speciální sjezdová a freeridová sada se nachází v cenové hladině jako SLX a momentálně ji najdete v provedení 1x10 převodů. V porovnání s SLX je Zee méně oblíbenější sada. Avšak její robustní brzdy s velikou brzdnou silou (což každého sjezdaře rozhodně zajímá) tuto sadu drží stále v kurzu.
Po Deore nejspíš nejoblíbenější sada. XT sada (někdy označována jako Deore XT) nabízí prvotřídní vlastnosti jako XTR sada za méně peněz, ale za cenu vyšší hmotnosti. I tak se řadí mezi naprostou špičku. Aktuální generaci XT8100 najdete s 12stupňovou kazetou a technologii střídání šířky zubů, což pomáhá řetězu ještě lépe držet na převodníku.
Elektronická verze XT používá ke změně převodu na přehazovačce elektrické servomotory. Změny převodu jsou tak velice precizní a rychlé. To však přichází za cenu vyšších nákladů a hmotnosti. Pokud však XT Di2 řazení správně nastavíte, tak již není třeba dalších vstupů a dodatečného nastavená. Vybavení je z velké částí stejně jako u mechanické XT.
„Crème de la crème“ od Shimano se nazývá XTR a skládá se ze směsi karbonových, titanových a kvalitních hliníkových komponentů. Tím se získá perfektní vyvážení mezi spolehlivostí a nízkou hmotností. XTR RapidFire řadící páčky fungují díky vnitřním ložiskům ještě lépe než jiné v jiných sadách. Cenově se XTR pohybuje mnohem výše než XT, i když je výkonnost řazení a hmotnost pouze o trochu lepší. Je to však kombinace nízké tolerance a maximálního výkonu, které z XTR dělají to nejlepší od Shimano. Aktuální verze M9100 nabízí 1x12 převody, lepší brzdy a nové řadící páčky (včetně speciálních páček pro Cross-country a Enduro závody). Nevýhodou je, že momentálně není XTR kompatibilní s komponenty jiných řad od Shimano. Ani s těmi s Shadow přehazovačkou.
Na stejné úrovni jako XTR, jenom určené pro sjezdaře. 1x10 převody se používají profesionály ve Světovém poháru a jsou tak skvělou volbou pro profesionální cyklisty.
Nejspíš jsme vám u XTR lhali. Výkladní skříní od Shimano již pár let není XTR, ale XTR Di2. Vyšší preciznost a efektivita díky elektronickému řazení z ní dělají to nejlepší, co v otázce výkonu od Shimano naleznete. V porovnání s XT Di2 je lehčí, nicméně těžší než XTR.
SRAM je v současnosti největší konkurentem Shimano a nabízí mnoho sad řazení pro horská kola. Tato americká společnost je však podstatně inovativnější a byla průkopníkem 1 či 2 převodníků na MTB kolech. Sady od SRAM nejsou tak jednoznačně odlišené, tudíž hlavně u levných sad dochází velmi často k různým kombinacím. Společnost se soustřední hlavně na své „děťátko“ v podobně 1 převodníku a tvorbě sad pro specifické jízdní a cenové skupiny.
U SRAM se řadí buď otočným nebo páčkovým řazením, které známé již od Shimana. Nicméně u páčkového řazení od SRAM dochází k ražení pouze palcem. Ukazováček se tak nepoužívá.
Sada pro začátečníky od SRAM s 9 či 10stupňovou kazetou a 2 či 3 převodníkem. Tato sada se velmi zřídka používá na horské kolo vcelku. Její jednotlivé součástky nalezneme často na hardtailových kolech spodní cenové kategorie.
Pro hardtailová a horská kola bez odpružení pro začátečníky je X7 rozhodně schůdnou volbou. Za málo peněz najdete 2 převodník a 10stupňovou kazetu. Použitá Clutch technologie pomáhá pro jízdu v trailech. Jejím nepřímým nástupcem je NX 1x11 od SRAM.
X9 je srovnatelná s X7, sází však na kvalitní hliník a ocelové slitiny, díky čemu jsou součástky lehčí a odolnější. X9 s 2x10 převody již však není aktuální a byla nahrazena NX a GX sadami.
SRAM NX je relativně novou sadou a v současnosti nejlevnější sadou s 1x11 převodem. Naleznete ji s 11-42T kazetou, která i s 1 převodníkem nabízí široké pásmo řazení. Mimo to sedí tato kazeta na každý standardní náboj a nepotřebují jak jiné kazety od SRAM speciální XD-Driver.
Již pár let na trhu je NX Eagle ze SRAM portfolia cenově nejatraktivnější 1x12 sadou. Zatímco se obsluha a řazení podobají dražším Eagle-sadám, tak si levné materiály a zpracování žádá svou daň, což je vyšší hmotnost, a ne úplná preciznost.
GX se celkem silně překrývá s X7, X9 či dokonce X1 a je k dostání ve 4 provedeních. 1x17, 1x11, 2x11 a 2x10. 1x11 je z GX nejpoužívanější varianta a 1x7 cílí na sjezdové jezdce.
GX dostala před pár lety i variantu Eagle a s ní 1x12 převody. Technologie pochází z XX1 Eagle, cena naštěstí ne. Poměr cena/výkon se u GX Eagle soustředí na volnočasové cyklisty, kterým nevadí těžší vybavení.
Představena v roce 2015, ale již kompletně nahrazena GX 1x11 a GX Eagle. Tehdy byla X1 prvním řazením s 1 převodníkem, které se muselo brát vážně. Vlastnosti řazení se dají porovnat s kvalitními sadami a k tomu je lehčí než GX.
Trochu starší X0 je stále tím univerzálem, co kdysi a dle velikosti kazety možná k užití pro downhill nebo cross-country. Už se však moc nepoužívá.
První prémiová série od SRAM s 1 převodníkem a 11stupňovou kazetou s 10-42 zuby byla dlouhou dobu skvělou volnou pro trialová a enduro kola. Pro sjezdová kola k dostání ve verzi 1x7 a 1x10.
V roce 2017 představená sada X01 Eagle je nejnovější verzí s 12stupňovou kazetou. Její vlastnosti z ní na začátku udělaly nové měřítko pro trailová a enduro kola se SRAMem. I když byla nahrazena XX1 Eagle, tak je X01 Eagle stále prémiovou sadou s kvalitními karbonovými a hliníkovými díly.
Revoluční sada X01 Eagle eTap AXS je společně s XX1 Eagle AXS první sadou s elektrickým řazením v rodině SRAM pro horská kola. X01 AXS Eagle se soustředí hlavně na trailové a enduro cyklisty. Elektronicky ovládá 12stupňovou kazetu a jedná se o levnější variantu než závodní příbuzní, nebojí se však tvrdé jízdy. Díly jsou hlavně z nerezové oceli a přehazovačka z hliníku kvůli snížení hmotnosti.
Stejně jako X0 ani XX není nejnovějším modelem. Přesvědčí vás však nízkou hmotností a skvělými vlastnostmi pro cross country cyklisty. Sice ještě je tato sada s 2x10 převody stále k dostání, ale na moderních kolech byla nahrazena novějšími modely.
Co je X01 pro Enduro, to je XX1 pro crouss country a cyklomaratony. Rozdíly jsou okrajové, největší však v hmotnosti. První specializovanou cross-country sadu od SRAMu naleznete s 10-42T kazetou.
Na trůnu sad od SRAMu naleznete XX1 Eagle. Stejně jako u X01 bylo zapracováno na nižší hmotnosti, aby cross-country závodníci ušetřili každou vteřinu. Aktuálně je toto nejlepší sada v poměru cena/výkon.
Závodní varianta nové Eagle AXS sady. XX1 Eagle AXS od SRAMu má nejen elektronické a ultraprecizní řazení, ale i optimalizovanou hmotnost s celou řadou velmi lehkých komponentů. V součtu však je pouze o 5 gramů lehčí než mechanická varianta.
Závěr se dělá těžko. Obě značky mají sady, které se ne úplně uchytily a své prémiové sady. Rozdíl je samozřejmě v systému řazení. Nicméně, jak jsme kolikrát zmínili, SRAM a Shimano cílí se svými výrobky na různé odvětví horské cyklistiky. Výrobky SRAMu můžou tíhnout na cyklokrosová kola. Výrobky Shimana zas na klasická horská.
V našich srdcích vede Shimano, ale určitě potkáme za den stejné množství lidí, kterým sedí SRAM. Nezbývá nic jiného, než jejich výrobky vyzkoušet a najít si ten správný právě pro vás. Nesmíte při výběru zapomenout, že se vybavení vašeho nového kola musí řídit podle vašich potřeb, ne vy podle vybavení kola.