Logo Logo
SRAM vs Shimano - sady horských kol
  • 04.02.2022
  • Shimano, SRAM, sady řazení,

Při výběru správné sady či systému (například systému přehazování) platí obecné pravidlo – čím více investujete, tím více obdržíte. Kvalitní systémy přehazování jsou lehčí, efektivnější, odolnější a umožňují plynulé řazení. V našem článku vysvětlíme základy skupin řazení, jejich konstrukci, fungování a podíváme se na rozdíly dvou největších gigantů v tomto odvětví. SRAM vs Shimano pro vás v tomto článku! 

SRAM nebo Shimano

SRAM vs Shimano

Blbá otázka, ale co je v dnešní době horské kolo bez řazení převodů? Bez něj to sice bude rám, vidlice, kola a komponenty k řízení kola, ale funkční MTB to rozhodně nebude. Systém řazení je de facto pohonem kola a v naprosto nejběžnější verzi řazení s přehazovačkou obsahuje kliku na středové ose, u které jsou ještě převodníky a přední přesmykač a vzadu s kazetou a zadní přehazovačkou. Vše je to spojeno řetězem kola. K celé skupině řazení pro horská kola patří i brzdy včetně brzdových pák.

Základní díly skupiny řazení horského kola

Klika

Přesně v těchto místech dochází k přenosům síly z člověka na kolo. Na klikách, které jsou připevněné ke středové ose, se nacházejí pedály, kterými celým systém dáte do pohybu. Skládá se z klik, převodníků a osy, která spojuje kliky na obou stranách.

Množství (převodníků) převodních ozubených kol udává množství převodů, které máte vepředu k dispozici. Trend poslední doby je takový, že méně je více. Už je pryč doba, kdy byly vepředu standardem 3 převody. Nyní se vsází na 1 či 2 přední převody.

Délka klik je rozhodující pro co nejefektivnější přenos síly při šlapání. Obecně existují pro malé rámy kliky o délce 170 mm, pro střední rámy a větší 175 mm. Sjezdová kola používají spíše kratší kliky kolem 165 mm, aby kliky nabídly více prostoru mezi pedálem a zemi, což je při jízdě v terénu velmi důležité.

Středové složení

Kliky se připevňují ke středové hřídeli, která je uložená v množství vnitřních ložisek. Existují různé variace středového složení, momentálně však výrobci favorizují provedení s lisovanými miskami než například závitové provedení BSA, které byla pro Shimano po mnoho let standardem. U PressFit středových složeních jsou standardem modely BB30 a BB90 (často i BB86 a BB92).

Kazeta

Kazeta se skládá s množstvím pastorků (ozubených kol) a nachází se na zadním kole horského kola. Množství ozubených kol v kazetě určuje množství zadních převodů, které vám kolo nabízí. Z pravidla naleznete vzadu 8 až 12 převodů. Společně s převodníkem se z toho skládá celkový počet převodů na kole a šířka pásma překladu převodů.

Řetěz

Řetěz spojuje kola převodníků vepředu s kazetou vzadu a je tak zásadní součástí celého pohonu horského kola. Téměř vždy je řetěz vyroben z oceli a skládá se z velkého množství malých článků. Pokud sedí rozměry řetězu k množství převodů na kole, tak vás v případě kvalitního řetězu čeká plynulé řazení a jízda.

Shimano DEORE RDM6000 SGS NS - Přehazovačka

Přehazovačka a přední přesmykač

Přehazovačka a přední přesmykač posouvají řetěz po ozubených kolech kazety či převodníků dle vaší volby převodů řadícími pákami na řídítkách. Zpravidla táhlo v systémech řadících pák obsluhuje skrz kabeláž změnu převodů.

Při velmi náročné jízdě v terénu může dostat přehazovačka pořádně zabrat, což může způsobit nepříjemné zvuky nebo „spadnutí“ řetězu. Výrobci Shimano a SRAM na to reagovali takzvanou clutch technologií. Jednoduše se dá popsat to, že snížili prověšení řetězu a zvýšili tření a napětí, čímž minimalizovali spadnutí řetězu za jízdy.

Elektronické řazení je zas o krok jinde a jejich přehazovačky jsou vybaveny malými servomotory, které mění řazení dle elektrických impulsů. Prémiové varianty řazení horských kol nabízejí vysokou odolnost při jízdě v náročném terénu plný bláta, vody a dalších vlivů, které jinak citelně ovlivní jeho funkčnost.

V případě, že máte jednoduché řazení s jedním převodníkem vepředu, tak nepotřebujete na kolo přesmykač.

Řadící páčky

Řadící páky se nacházejí přímo na řídítkách a je to díl kola, který řídí změnu převodů. K tomu dochází buď mechanicky před kabeláž, nebo elektronicky impulsem do servomotorů přehazovačky a přesmykače.

Nejčastějším typem je páčkové řazení, kdy měníte převody pomoci páček pro palec či ukazováček. Méně populární je pak otočné řazení, které mění převody otáčením gripů na řídítkách. Shimano a SRAM mají vlastní řadící systémy, ke kterým se ještě dostaneme.

Brzdy

Další důležitou součástí horského kola jsou brzdy. I když je tendence taková je separovat do vlastní skupiny, tak součástí skupiny řazení i brzdy. Jak jsme již zmínili, trend je však jiný, což zapříčinil i vývoj a trend používá brzd na horská kola, respektive přechod z ráfkových brzd na kotoučové brzdy.

Na rozdíly mezi oběma typy brzd jsme se zaměřili v našem článku Ráfkové brzdy nebo kotoučové brzdy?

Kotoučové brzdy na horská kola se dají rozdělit do dvou skupin – hydraulické a mechanické. Mechanické kotoučové brzdy jsou pro horská kola rozšířenější variantou, díky své cenové dostupnosti. Není to však uzavřený typ brzdy, tudíž je náchylný na nečistoty, korozi a další opotřebení. Hydraulické kotoučové brzdy najdete na velmi kvalitních horských kolech a tento typ brzd byl okoukán z automobilů. Uzavřená brzda, jenž brzdí pomocí brzdové kapaliny je naprosto bezúdržbová a jednoduchá k používání.

NABÍDKA HORSKÝCH KOL

Převody a jejich volba

Stejně jako u motorů v automobilech vám převody na kole umožňují mít konstantní, vysokou úroveň přenosu síly v širokém rozsahu převodových poměrů, což umožňuje vysoké rychlosti při každém stoupání. U menších (lehčích) převodů se zadní kolo v poměru s klikou točí pomaleji. Naopak při těžších převodech se zadní kolo otočí mnohem rychleji než klika.

Je velmi důležité nebýt při řazení líný a umět správně řadit. Vždy myslete na to, že řetěz musí být při řazení co nejvíce v ose kola – tzn. nekřížit řetěz. Pokud máte na zadní kazetě nejmenší převod, tak byste logicky neměli mít vepředu nejtěžší převod. Správné řazení vždy záleží na množství převodníků a pastorků na kazetě. Na kazetě má nejlehčí převod nejvíce zubů a je to ten největší pastorek. Na převodníku je to přesně naopak – čím méně zubů (čím menší převodník), tím nižší je převod. Dle něj pak volíte správné kombinace tak, aby došlo k co nejmenšímu opotřebení komponentů řazení.

Sady řazení

U horských kol je v systémech řazení většinou na výběr pouze ze dvou systémů – Shimano nebo SRAM. Ukážeme si rozdíly v technologii obou komponentů a jejich hierarchii.

Shimano

Shimano patří momentálně mezi vedoucí značku ve všech odvětvích cyklistiky a nabízí největší portfolio systémů řazení horských kol. Většina skupin či sad bylo navrženo tak, že se dají navzájem kombinovat do té doby, dokud sedí poměr a množství převodů. Řadící páky této japonské značky používají technologií rapid fire, což znamená, že převody měníte pomocí palce a ukazováčku a změnu více převodů pouze jedním stisknutím. Aktuální top sadami jsou XTR M9100 a XTR Di2.

Tourney

Nejlevnější sada v nabídce Shimano a používá se jak na hardtailová horská kola, tak i na volnočasová, krosová a treková kola. Na výrobu komponentů se používá ocel a plast, otočné řazení a 3x7 převody jsou většinou standardem.

Altus

Sada pro začátečníky od Shimano – Altus je stejně jako Tourney ne úplně uzpůsobená pro divoké jízdy v terénu. Nicméně součástí už je pákové řazení s 3x7 či 3x8 převody. Nejnovější generace M2000 už nabízí i 3x9 převody jako sady Acera a Alivio a 11-36 kazetu s lepší 40-30-22T klikou a Shadow RD technologií, která má trochu níže posazenou přehazovačku.

Acera

Taktéž sada pro začátečníky ale už s 3x8 a 3x9 převody a s rozšířenějším použitím lehčího hliníku.

Alivio

Top sada od Shimano pro volnočasové cyklisty, která už nabízí technologie a prvky ze specializovaných sad pro horská kola. Začátečníci a volnočasoví cyklisté s touto sadou využívají 3x9 převody, které jsou oproti levnějším verzím odolnější pro jízdu v terénu. Komponenty se skládají z kvalitních materiálů, nicméně u této sady nepočítejte s clutch systémem.

Shimano MĚNIČ DEORERD-T610 - Přehazovačka

Deore

Shimano Deore je v tomto přehledu první ryzí MTB sada řazení a soustředí se na nováčky i pokročilé jezdce. Zřejmě nejznámější a nejoblíbenější sada řazení přebírá množství prvků a design ze sad vyšších tříd jako SLX a XT a v současném provedení M6000 u Deore najdete vzadu 10 pastorků a 2 či 3 převodníků. Také brzdy byly pro současné provedení přebudované a nabízejí XT technologii. Mimo jiné – přehazovačka s clutch technologii. Upravené Shadow provedení přehazovačky nabízí ještě optimálnější jízdu v terénu.

SLX

SLX od Shimano pro horská kola je ekvivalentem k Shimano 105 pro silniční kola. Naprostý pracant mezi MTB sadami se jen velmi málo liší v provedení od tech nejkvalitnějších sad. Je však o poznání těžší. Aktuální generace od SLX – SLX M7100 je známá svou 12stupňovou kazetou. Dle přání naleznete SLX RD-M7100-SGS přehazovačku s 1 převodníkem nebo SLX RD-M7120-SGS v 2 převodníkem. Obě provedení nabízejí Shadow RD+ technologii. Aktuální SLX generace přebrala mnoho prvků z drahé XT řady. I tak si SLX sady drží velmi příznivou cenovou dostupnost.

Zee

Speciální sjezdová a freeridová sada se nachází v cenové hladině jako SLX a momentálně ji najdete v provedení 1x10 převodů. V porovnání s SLX je Zee méně oblíbenější sada. Avšak její robustní brzdy s velikou brzdnou silou (což každého sjezdaře rozhodně zajímá) tuto sadu drží stále v kurzu.

XT

Po Deore nejspíš nejoblíbenější sada. XT sada (někdy označována jako Deore XT) nabízí prvotřídní vlastnosti jako XTR sada za méně peněz, ale za cenu vyšší hmotnosti. I tak se řadí mezi naprostou špičku. Aktuální generaci XT8100 najdete s 12stupňovou kazetou a technologii střídání šířky zubů, což pomáhá řetězu ještě lépe držet na převodníku.

XT Di2

Elektronická verze XT používá ke změně převodu na přehazovačce elektrické servomotory. Změny převodu jsou tak velice precizní a rychlé. To však přichází za cenu vyšších nákladů a hmotnosti. Pokud však XT Di2 řazení správně nastavíte, tak již není třeba dalších vstupů a dodatečného nastavená. Vybavení je z velké částí stejně jako u mechanické XT.

XTR

„Crème de la crème“ od Shimano se nazývá XTR a skládá se ze směsi karbonových, titanových a kvalitních hliníkových komponentů. Tím se získá perfektní vyvážení mezi spolehlivostí a nízkou hmotností. XTR RapidFire řadící páčky fungují díky vnitřním ložiskům ještě lépe než jiné v jiných sadách. Cenově se XTR pohybuje mnohem výše než XT, i když je výkonnost řazení a hmotnost pouze o trochu lepší. Je to však kombinace nízké tolerance a maximálního výkonu, které z XTR dělají to nejlepší od Shimano. Aktuální verze M9100 nabízí 1x12 převody, lepší brzdy a nové řadící páčky (včetně speciálních páček pro Cross-country a Enduro závody). Nevýhodou je, že momentálně není XTR kompatibilní s komponenty jiných řad od Shimano. Ani s těmi s Shadow přehazovačkou.

Saint

Na stejné úrovni jako XTR, jenom určené pro sjezdaře. 1x10 převody se používají profesionály ve Světovém poháru a jsou tak skvělou volbou pro profesionální cyklisty.

XTR Di2

Nejspíš jsme vám u XTR lhali. Výkladní skříní od Shimano již pár let není XTR, ale XTR Di2. Vyšší preciznost a efektivita díky elektronickému řazení z ní dělají to nejlepší, co v otázce výkonu od Shimano naleznete. V porovnání s XT Di2 je lehčí, nicméně těžší než XTR.

Sada SRAM GX

SRAM

SRAM je v současnosti největší konkurentem Shimano a nabízí mnoho sad řazení pro horská kola. Tato americká společnost je však podstatně inovativnější a byla průkopníkem 1 či 2 převodníků na MTB kolech. Sady od SRAM nejsou tak jednoznačně odlišené, tudíž hlavně u levných sad dochází velmi často k různým kombinacím. Společnost se soustřední hlavně na své „děťátko“ v podobně 1 převodníku a tvorbě sad pro specifické jízdní a cenové skupiny.

U SRAM se řadí buď otočným nebo páčkovým řazením, které známé již od Shimana. Nicméně u páčkového řazení od SRAM dochází k ražení pouze palcem. Ukazováček se tak nepoužívá.

X5

Sada pro začátečníky od SRAM s 9 či 10stupňovou kazetou a 2 či 3 převodníkem. Tato sada se velmi zřídka používá na horské kolo vcelku. Její jednotlivé součástky nalezneme často na hardtailových kolech spodní cenové kategorie.

X7

Pro hardtailová a horská kola bez odpružení pro začátečníky je X7 rozhodně schůdnou volbou. Za málo peněz najdete 2 převodník a 10stupňovou kazetu. Použitá Clutch technologie pomáhá pro jízdu v trailech. Jejím nepřímým nástupcem je NX 1x11 od SRAM.

X9

X9 je srovnatelná s X7, sází však na kvalitní hliník a ocelové slitiny, díky čemu jsou součástky lehčí a odolnější. X9 s 2x10 převody již však není aktuální a byla nahrazena NX a GX sadami.

NX

SRAM NX je relativně novou sadou a v současnosti nejlevnější sadou s 1x11 převodem. Naleznete ji s 11-42T kazetou, která i s 1 převodníkem nabízí široké pásmo řazení. Mimo to sedí tato kazeta na každý standardní náboj a nepotřebují jak jiné kazety od SRAM speciální XD-Driver.

NX Eagle

Již pár let na trhu je NX Eagle ze SRAM portfolia cenově nejatraktivnější 1x12 sadou. Zatímco se obsluha a řazení podobají dražším Eagle-sadám, tak si levné materiály a zpracování žádá svou daň, což je vyšší hmotnost, a ne úplná preciznost.

GX

GX se celkem silně překrývá s X7, X9 či dokonce X1 a je k dostání ve 4 provedeních. 1x17, 1x11, 2x11 a 2x10. 1x11 je z GX nejpoužívanější varianta a 1x7 cílí na sjezdové jezdce.

SRAM AM RD GX 1X11SPD LONG CAGE NS - Přehazovačka

GX Eagle

GX dostala před pár lety i variantu Eagle a s ní 1x12 převody. Technologie pochází z XX1 Eagle, cena naštěstí ne. Poměr cena/výkon se u GX Eagle soustředí na volnočasové cyklisty, kterým nevadí těžší vybavení.

X1

Představena v roce 2015, ale již kompletně nahrazena GX 1x11 a GX Eagle. Tehdy byla X1 prvním řazením s 1 převodníkem, které se muselo brát vážně. Vlastnosti řazení se dají porovnat s kvalitními sadami a k tomu je lehčí než GX.

X0

Trochu starší X0 je stále tím univerzálem, co kdysi a dle velikosti kazety možná k užití pro downhill nebo cross-country. Už se však moc nepoužívá.

X01

První prémiová série od SRAM s 1 převodníkem a 11stupňovou kazetou s 10-42 zuby byla dlouhou dobu skvělou volnou pro trialová a enduro kola. Pro sjezdová kola k dostání ve verzi 1x7 a 1x10.

X01 Eagle

V roce 2017 představená sada X01 Eagle je nejnovější verzí s 12stupňovou kazetou. Její vlastnosti z ní na začátku udělaly nové měřítko pro trailová a enduro kola se SRAMem. I když byla nahrazena XX1 Eagle, tak je X01 Eagle stále prémiovou sadou s kvalitními karbonovými a hliníkovými díly.

X01 Eagle eTap AXS

Revoluční sada X01 Eagle eTap AXS je společně s XX1 Eagle AXS první sadou s elektrickým řazením v rodině SRAM pro horská kola. X01 AXS Eagle se soustředí hlavně na trailové a enduro cyklisty. Elektronicky ovládá 12stupňovou kazetu a jedná se o levnější variantu než závodní příbuzní, nebojí se však tvrdé jízdy. Díly jsou hlavně z nerezové oceli a přehazovačka z hliníku kvůli snížení hmotnosti.

XX

Stejně jako X0 ani XX není nejnovějším modelem. Přesvědčí vás však nízkou hmotností a skvělými vlastnostmi pro cross country cyklisty. Sice ještě je tato sada s 2x10 převody stále k dostání, ale na moderních kolech byla nahrazena novějšími modely.

XX1

Co je X01 pro Enduro, to je XX1 pro crouss country a cyklomaratony. Rozdíly jsou okrajové, největší však v hmotnosti. První specializovanou cross-country sadu od SRAMu naleznete s 10-42T kazetou.

XX1 Eagle

Na trůnu sad od SRAMu naleznete XX1 Eagle. Stejně jako u X01 bylo zapracováno na nižší hmotnosti, aby cross-country závodníci ušetřili každou vteřinu. Aktuálně je toto nejlepší sada v poměru cena/výkon.

XX1 Eagle AXS

Závodní varianta nové Eagle AXS sady. XX1 Eagle AXS od SRAMu má nejen elektronické a ultraprecizní řazení, ale i optimalizovanou hmotnost s celou řadou velmi lehkých komponentů. V součtu však je pouze o 5 gramů lehčí než mechanická varianta.

NABÍDKA HORSKÝCH KOL

Závěr

Závěr se dělá těžko. Obě značky mají sady, které se ne úplně uchytily a své prémiové sady. Rozdíl je samozřejmě v systému řazení. Nicméně, jak jsme kolikrát zmínili, SRAM a Shimano cílí se svými výrobky na různé odvětví horské cyklistiky. Výrobky SRAMu můžou tíhnout na cyklokrosová kola. Výrobky Shimana zas na klasická horská.

V našich srdcích vede Shimano, ale určitě potkáme za den stejné množství lidí, kterým sedí SRAM. Nezbývá nic jiného, než jejich výrobky vyzkoušet a najít si ten správný právě pro vás. Nesmíte při výběru zapomenout, že se vybavení vašeho nového kola musí řídit podle vašich potřeb, ne vy podle vybavení kola.