Logo Logo
Jak vybrat silniční kolo
  • 19.04.2022
  • silniční kolo, jízdní kolo,

Silniční kola nabízejí možnost svižné jízdy nejen na silnicích, ale taky i v jiných typech terénu. Jak je to možné? Silničních kol naleznete více druhů, které se specializují právě do různých podmínek. Jak a podle čeho si však silniční kolo vybrat? To se dočtete v našem článku!

Jak vybrat silniční kolo

Jak vybrat silniční kolo

Nejprve se podíváme na to, jaký zvolit materiál rámu silničního kola a jaké jsou jejich rozdíly. Následně přejdeme na velikost rámu a další faktory ovlivňující výběr a samozřejmě si projdeme různé typy a provedení silničních kol.

Karbonový nebo hliníkový rám?

Při výběru rámu silničního kola je třeba zvážit materiál, hmotnost, pevnost a cenu. Obecně jsou karbonové rámy lehčí a nabízejí plynulejší jízdu než rámy hliníkové. Hliníkové rámy jsou však na druhou stranu odolnější a cenově dostupnější než rámy karbonové. Nejlepší materiál rámu pro vás nakonec závisí na vašich potřebách a rozpočtu, což si následně projdeme.

Velký rozdíl je v tom, jak se oba materiály chovají v případě poškození vznikající například při pádu nebo přepravě. Karbonový rám totiž praská, zato hliníkový rám se ohýbá. Stejně to platí u horských kol, což jsme rozebrali v našem článku Karbon nebo hliník? Který materiál je lepší pro rám horského kola?, ve kterém se dočtete spoustu zajímavý rozdílů a informací platných taky pro rámy silničních kol.

Správná velikost rámu

Při hledání správné velikosti rámu silničního kola je potřeba vědět nejdůležitější parametr, ze kterého se vychází. Mnoho lidí si přitom myslí, že je to výška postavy jezdce. Nejdůležitějším parametrem je však délka vnitřní nohy. Chcete-li ji změřit, postavte se ke zdi s nohama u sebe a změřte si nohu od podlahy k horní části vnitřní strany stehna. Tím získáte délku vnitřní nohy. Detailněji jsme se o tom rozepsali u dětských kol, protože výška a vnitřní délka nohy se s věkem postupně mění. Pokud tedy hledáte i kolo pro své dítě, tak vám doporučujeme náš článek Správná velikost dětského kola.

Jakmile budete mít délku vnitřní nohy, můžete pomocí tabulky velikostí najít velikost rámu, která je pro vás ta pravá. Většina tabulek velikostí uvádí velikost rámu v palcích, takže nebuďte při výběru a porovnávání velikostí překvapeni. Další věc, kterou je třeba mít na paměti při výběru velikosti rámu, je typ kola, na kterém budete jezdit. Pokud plánujete hodně jezdit do kopce, možná budete chtít vybrat velikost o něco menší, než doporučuje tabulka velikostí. To vám poskytne efektivnější pohyb šlapání a lepší přenos síly.

V případě pochybností je vždy nejlepší chybovat na straně opatrnosti a jít s menší velikostí. Vždy můžete provést drobné úpravy na kole, pokud je příliš malé, ale je mnohem obtížnější upravit příliš velké kolo. Pokud jde o rámy silničních kol, na velikosti záleží. Určitě si dejte na čas s hledáním té správné velikosti pro vás. Udělá to zásadní rozdíl ve vašem zážitku z jízdy.

Head I-SPEED V 28 59 - Silniční kolo

Na co si dát u silničních kol pozor?

Při nákupu nového silničního kola je důležité věnovat pozornost velikosti kol. Velikost kol koreluje s velikostí rámu silničního kola – čím menší kolo, tím menší rám a naopak. Počet hrotů kol také ovlivňuje výkon. Více hrotů kol poskytuje větší trakci a hladší jízdu. Kola silničních kol jsou také k dispozici v různých materiálech, tloušťkách a dalších vlastnostech. Další faktory, které je třeba vzít v úvahu při výběru kol pro silniční kolo, zahrnují hmotnost, životnost, styl jízdy a samozřejmě váš rozpočet.

Hmotnost je u kol pro silniční kola důležitým faktorem. Lehčí kola se snadněji zrychlují a lépe se s nimi manipuluje, ale nemusí být tak odolné jako těžší kola. Trvanlivost je dalším důležitým faktorem, který je třeba vzít v úvahu. Kola na silničních kolech přinášejí spoustu namáhání ze silnice a od přírodních živlů. Silnější a těžší kola jsou obvykle odolnější než lehčí kola.

Při výběru kol pro silniční kolo je také třeba vzít v úvahu rozpočet. Kola vyšší třídy vyrobená z uhlíkových vláken mohou být drahá, ale nabízejí nejlepší výkon. Levnější kola vyrobená z hliníku nebo oceli jsou cenově dostupnější, ale nemusí fungovat tak dobře jako možnosti vyšší třídy.

Ráfkové nebo kotoučové brzdy?

Ráfkové brzdy na silniční kolo nebo kotoučové brzdy? Tyto dva typy brzd se od sebe velmi liší a oba mají své výhody a nevýhody. Ráfkové brzdy byly prvním typem brzd na silničních kolech, ale postupem času si získaly větší oblibu kotoučové brzdy.

Ráfkové brzdy jsou základním typem brzd, které využívají dvě kovové destičky k přitlačení na boky ráfku kola. To vytváří tření a zpomaluje kolo. Ráfkové brzdy se snadno používají a udržují a jsou relativně levné. Ve vlhkém počasí však mohou být méně účinné a při nesprávném použití mohou poškodit ráfek. Kotoučové brzdy fungují jinak než ráfkové. Používají třmen k sevření rotoru (kovového disku) připevněného ke kolu. To vytváří tření a zpomaluje kolo. Kotoučové brzdy jsou účinnější ve vlhkém počasí a nepoškozují kolo. Jsou však dražší a vyžadují více údržby než ráfkové brzdy.

Jaký typ brzdy je tedy pro silniční kolo lepší? Záleží na vašich potřebách a preferencích. Pokud chcete jednoduchou, levnou brzdu, která se snadno používá a udržuje, použijte ráfkové brzdy. Pokud chcete účinnější brzdu, která dobře funguje za vlhkého počasí a nepoškozuje kolo, použijte kotoučové brzdy. Na toto téma jsme se také rozepsali ve článku Ráfkové brzdy nebo kotoučové brzdy?.

Různé typy silničních kol

Silniční kola jsou nejběžnějším typem kol a jsou ideální pro jízdu na zpevněných cestách. K dispozici je celá řada silničních kol, od klasických silničních po gravel kola či cyklokrosová kolaKlasické silniční kolo je nejzákladnějším typem a je ideální pro jízdu na zpevněných cestách. Má lehký rám, úzké pláště a silniční řídítka (známé taky pod pojmem „berany“), což umožňuje jízdu v aerodynamičtější poloze. Tento typ silničního kola je ideální pro dojíždění nebo dálkové vyjížďky.

Gravel biky jsou určeny pro jízdu po nezpevněných cestách, mají silnější pláště a širší řídítka než klasické silniční kolo. Díky tomu jsou stabilnější a pohodlnější při jízdě v nerovném terénu. Gravel kola jsou také nejčastěji vybavena kotoučovými brzdami, které nabízejí větší brzdnou sílu než tradiční ráfkové brzdy. Cyklokrosová kola jsou podobná silničním kolům, ale s několika klíčovými rozdíly, díky kterým jsou vhodnější pro jízdu v terénu. Mají širší pláště a vyšší středovou osu (část rámu, ke které se připevňují pedály), díky čemuž jsou stabilnější na nerovném terénu. Cyklokrosová kola mají také konzolové nebo kotoučové brzdy, které nabízejí větší brzdnou sílu v blátivých podmínkách.

Triatlonová kola jsou navržena pro závodění a mají aerodynamické prvky, jako jsou aerodynamický rám a kola s hlubokým průřezem. Jsou obvykle lehčí než ostatní silniční kola a mají strmější úhel sedlové trubky, což jezdce staví do aerodynamičtější polohy.

K dispozici je mnoho dalších typů silničních kol, jako jsou elektrická silniční kola a kola Fatbike. Elektrická silniční kola mají motor, který pomáhá jezdci při šlapání, takže jsou ideální pro dojíždění nebo jízdu do kopců. Pokud chcete přesně vědět, jak vám elektrokolo při šlapání pomáhá, tak vám doporučujeme náš článek Jak funguje elektrokolo. Fat biky mají velké ráfky, které poskytují trakci a stabilitu na písku nebo sněhu.

Závěr

A jsme na konci našeho článku. Správný výběr silničního kola podléhá mnohým parametrům. Některé jsou dané, jako například správná velikost rámu kola, která se odvíjí od délky vnitřní nohy, kterou de facto nikterak neovlivníte. Nicméně spoustu parametrů a provedení silničních kol můžete měnit dle vašich představ a preferovaném stylu jízdy. Věříme, že díky našemu článku již přesně víte jak na to!